Leverans av filer

Huvudpunkterna

  • Filformat: JPG (föredraget), TIFF, PDF och PNG (endast som nödlösning)
  • Upplösning: 150-300 dpi (ofta får du ingen fördel av 300 dpi fram för 150 dpi)
  • Filer levereras med 1 mm bleed hela vägen runt - utan skärmärken. Om det önskade formatet är 50x50 cm ska du alltså leverera 50,2x50,2 cm.
  • Max förstoring: Vi rekommenderar max 60 cm per. 1000 pixlar. Ex. 2000x3000 px = max 120x180 cm
  • Färgutrymme färgbilder: Adobe RGB eller sRGB (CMYK är också ok)
  • Färgutrymme svartvita foton:
  • Fine Art: Gråskala, Gamma 2,2.
  • UV-utskrift: Svartvitt RGB
  • Färgutrymme grafik (vektor): CMYK FOGRA39

 

Specifikation av filleverans (för nördarna)

Denna guide riktar sig huvudsakligen till proffs som vill optimera utskriftkvaliteten med de sista procentsatserna.
På Illux arbetar vi väldigt seriöst med färghantering. Vi bygger själv alla våra färgprofiler till våra skrivare, så att vi kan optimera dem löpande och hålla dem uppdaterade i förhållande till potentiella små variationer i exempelvis bläck eller material.

Vilket filformat?
Vår hemsida accepterar filformaten JPG, TIF, PNG och PDF.
Som utgångspunkt rekommenderar vi JPG i högsta kvalitet. JPG-filer ger samma kvalitet som TIF, men JPG-format tar upp mindre plats och det är nästan omöjligt att se skillnaden.
Om du helt arbetar med raw och TIF bör JPG-filer endast användas som ett sista steg innan du skickar iväg till tryck. Om du redigerar en JPG-fil och sparar den igen får du en kvalitetsförlust. Du bör arbeta i TIF 16 bit tills du har en fil som är redo för tryck, så att den kan sparas i JPG av högsta kvalitet. Om du vill ändra filen ska du gå tillbaka till TIF-filen och ändra, och sedan spara en ny JPG när du är klar. PNG bör du endast använda om du inte har filen i ett annat format, eftersom det ofta är problematiskt att integrera en användbar färgprofil i detta format.

Vilken upplösning/dpi?
Som utgångspunkt rekommenderar vi att du levererar dina filer i 300 dpi. Men i de flesta fall kan du nöja dig med 150 dpi. Det är bara vid Fine Art Print i små storlekar upp till ca. 50x50 cm du normalt kan se skillnad på 150 dpi och 300 dpi, och även då är det svårt att se skillnad.

Vilket färgutrymme?
Vår skrivarprogramvara kan hantera de vanligaste färgutrymmen, men vi rekommenderar antingen Adobe RGB eller sRGB eftersom det är dessa två färgutrymmen vi testar löpande.
Vilket av de två RGB-färgutrymmen du bör välja beror på din utgångspunkt och vad du brukar arbeta med. Om din utgångspunkt t.ex. är RAW-filer, och du vill ha största möjliga färgutrymme i bildfilen, välj Adobe RGB. Om filen redan ligger i sRGB eller om du normal arbetar i detta färgutrymme, rekommenderar vi att du använder detta, utom om det gäller bilder med hudtoner eftersom dessa blir naturligast i Adobe RGB. Det finns ingen anledning att använda t.ex. ProRGB eftersom det inte finns skärmar som kan visa detta färgutrymme, och du skulle då sitta och redigera färger du inte kan se, vilket kan ge ett oväntat resultat. Svartvita bilder för UV-tryck levereras som svartvitt RGB - inte gråskala.
Du kan med fördel leverera svartvita bilder för Fine Art Print i gråskala, Gamma 2,2.
Grafik levereras oftast i CMYK; Här rekommenderar vi "Europe General Purpose 3"-inställningarna i Adobe Photoshop med FOGRA39 som CMYK-profil.
OBS: Om du laddar upp filen i CMYK till vår hemsida kan färgerna i förhandsgranskningen på nätet se annorlunda ut jämfört med vad du ser i exempelvis Photoshop.

RGB eller CMYK?
Det kan kanske verka motsägelsefullt att vi rekommenderar att du levererar bilder i RGB-färger när storformatskrivare som vår arbetar med CMYK-färger. Anledningen till detta är att färgutrymmet på moderna storformatskrivare som vår är betydligt större än den vanliga CMYK-standarden som man använder vid t.ex. offsettryck. Detta beror dels på själva pigmenteringen i våra CMYK-färger och dels att våra skrivare skriver ut med 2 extra CMYK-färger, som är Light Magenta och Light Cyan. Vår erfarenhet är därför att när det gäller bilder får man bäst resultat när man skriver ut från RGB-färger istället för att utgå från den lägsta gemensamma nämnaren och konvertera filen till CMYK innan utskrift.

Är din skärm färgkalibrerad?
För optimal överensstämmelse mellan skärm och utskrift är det viktigt att din bildskärm är färgkalibrerad. Hos Illux använder vi produkten i1Display Pro från företagets x-rite för detta. Produkten kan köpas online för ca. 1 900 kr. inkl. moms.
Tänk på att du inte kan kalibrera en dålig skärm så att den blir bra. Du kan förbättra de flesta skärmar, men en bra skärm är den bästa utgångspunkten för ett bra resultat.

Vilken vitpunkt och vilken färgtemperatur?
För att kunna jämföra färger mellan skärm och utskrift måste du bestämma vilken ljuskälla du vill se utskriften i och vilken färgtemperatur den ljuskällan ska ha, och med utgångspunkt i detta ställer du in skärmens vitpunkt.
Du mäter färgtemperaturen i Kelvin (K) som är en skala från 0 till 10 000. Varma/röda ljuskällor såsom glödlampor och lågenergilampor är ca. 2 800K, medan ljuset på en molnig dag kan vara över 7 000K, vilket ger ett kallt/blåaktigt ljus.
Våra profiler baserar sig på en vitpunkt/färgtemperatur på 5 000 Kelvin (D50). Detta innebär att om skärmen ställs in med vitpunkt D50 och utskriften belyses med en ljuskälla med en färgtemperatur på 5 000 Kelvin så stämmer färgerna bäst överens.
Färgtonen i en utskrift ändrar sig beroende på vilken ljuskälla du ser utskriften i, medan färgerna på skärmen bara ändrar sig marginellt eftersom skärmen är bakgrundsbelyst. Detta innebär vanligtvis att om du jämför utskrift och skärm inställd på D50 i ett rum utan dagsljus, där ljuskällan är ett mycket varmt ljus såsom glödlampor eller lågenergilampor, då ser utskriften varmare och mer rödaktig ut än skärmen. Men om du jämför under dagsljus som faller in i rummet med Kelvin på exempelvis 6 500K, då ser utskriften lite kallare ut jämfört med skärmen.
Vi rekommenderar att du ställer in bildskärmen så att den motsvarar att du ser utskriften i dagsljus. Det gör du genom att ställa in vitpunkten på mellan 5 000 och 6 500 Kelvin (D50-D65), med tanke på att D50 är "korrekt" för att följa utskriftsstandarden och motsvarar att du ser utskriften i dagsljus kl. 12 på en klar dag, eller alternativt motsvarande hälften inomhusljus och hälften normalt dagsljus, medan rent normalt dagsljus ligger närmare D65.